Nak tajuk apa?

My Breastfeeding Journey

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Sabtu, 24 Mac 2012

Rahsia saya banyak susu...huhuhu...

Banyak PM serta SMS yang saya terima nak tau apa rahsia saya banyak susu..(Rezeki Allah beri-Syukur)

Meh saya nak kongsi dengan anda semua...

Semasa mengandung...

  • Niat ' Aku nak fully breastfeed ' anak ni..
  • Baca surah Al Hujarat selalu..
  • Doa berpanjangan hingga sekarang
  • Sembahyang Hajat.
  • cuci nipple hari2
  • buat persediaan awal-google psl bf
Sejurus selepas bersalin..
  • Minta nurse bagi anak secepat mungkin utk bf (Breastfeed)
  • Dalam wad susukan sejam sekali
Berpantang
  • Minum air 3 liter atau lebih
  • Minum susu Anmum Lacta
  • Ambil vitamin Shaklee semasa berpantang
  • Mula mengepam 2 minggu dalam pantang..
  • Jadual pam yang konsisten (jika tak dapat pam saya akan bagi baby df)
  • rehat secukupnya-walaupun memang tak cukup sebenarnya..
  • susukan anak sekerap mungkin
  • Train anak guna botol umur 1 bulan (nak kerja kan..)
Sekarang
  • Pam 2 kali di tempat kerja
  • Balik pam sebelum tido
  • df anak bila balik kerja (df=Direct Feeding)
  • kat rumah df je tak bagi botol..
  • suruh anak doa susu kita banyak..
  • sokongan suami n keluarga..juga pengasuh..
  • kongsi pengalaman dengan ibu2 menyusu yg lain (InsyaAllah rezeki anak akan bertambah)
  • minum air 3 liter atau lebih..(ni air suam je tau..air manis tak kira ye)
  • jaga makan
  • Ambil vitamin shaklee jugak..(sila PM kalau nak tahu lanjut)
  • kurang minum kafein
  • minum milo, soya, esp, pd, mealshakes (zara punye)..saya tak minum ais..
  • sentiasa positif n tenang walaupun banyak keje...huhu...
  • senyum..sambil pam baca doa ibu menyusu n selawat banyak2...


Ha tu le rahsia saya..bukan ape pun saya buat..saya cuma pegang konsep SUPPLY vs DEMAND...susu kalau di keluarkan makin banyak dihasilkan..pokok pangkalnya kita ibu2 ni kena rajin..kena korban masa n tenaga sikit le..penat memang lah kalau ikutkan..tapi kita akan rasa puas hati bila tgk anak membesar dgn susu kita sendiri..Alhamdulillah..Zawir hampir 8 bulan lebih saya susukan..

Ibu2 ingin mencuba suplemen yang saya makan?hubungi saya..

Suplemen yang terbaik buat ibu2 yang BF kerana ia memberi manfaat secara menyeluruh. Gabungan Ostematrix dan ESP lebih cepat memberikan kesan dalam peningkatan susu ibu (dengan syarat patuhi 3 perkara asas penyusuan). Bagi ibu2 yg bekerja pengambilan ESP merupakan satu energy booster. Meningkatkan sexuality performance juge :) ^^Performance drink berfungsi mengekalkan elektrolit bg membantu mencegah penghidratan dan terbukti secara klinikal dlm memelihara paras gula darah yg penting bg otot. Juga memberi anda karbohidrat bagi daya tahan. 











Info & Order
ZABRINA AR
0123553270

4 ulasan:

  1. salam nak tny dalam pantang mak2 kita salu ckp jgn minum air bnyk2...so kira ok ke kalo minum 3l sehari?

    BalasPadam
  2. mak sy pun pesan gitu jugak..katanya klu bersalin operate je.
    tkt peranakan tu kembang..klu bersalin biasa tak pe..kata mak sy lagi klu takinum air byk..mana nak dtg air susu..

    BalasPadam
  3. kalau ambk shaklee selaps 2 bulan bersalin efeck memg lambat ke

    BalasPadam
  4. tq banyak info di dapat

    salam perkenalan buat tuan blog
    saya hendrawati dan amat mengalu-alukan jemput ke blog saya
    saya adalah ibu yang amat menyokong penyusuan ibu

    http://enrdenatureshop.blogspot.com/

    BalasPadam