Nak tajuk apa?

My Breastfeeding Journey

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Ahad, 22 Januari 2012

KOLESTROL OH KOLESTROL...tips mengendalikannya!


Bila dengar perkataan Kolestrol..mesti kita teringatkan orang yang gemuk je leh dapat penyakit ni..eh jangan tak tau..penyakit senyap ini juga menyerang orang yang kurus dan muda remaja!


Apa itu Kolesterol?

Dalam tubuh terdapat lemak terdiri dari kolesterol jahat yang biasa disebut LDL (Low Density Lipoprotein) dimana lemak ini dapat menempel pada pembuluh darah. Sedangkan kolesterol baik yang dikenal dengan HDL (High Density Lipoprotein) merupakan lemak yang dapat melarutkan kandungan LDL dalam tubuh. Kolesterol normal dalam tubuh adalah 160-200 mg, maka penumpukan kandungan LDL harus dicegah agar tetap dalam keadaan normal. Berikut beberapa tips agar Anda dapat mengontrol kolesterol dalam darah.

Tips Mengendalikan Kolesterol
Berikut ini beberapa tips yang bisa Anda lakukan untuk mengendalikan kolesterol Anda:

 Diet Pilih makanan yang rendah lemak dan kolesterol. Misalnya dengan mengambil susu tanpa lemak dan kuranakan makan daging. Pilihlah makanan yg kandungan lemak tak tepu daripada kandungan lemak tepu. Minyak yang digunakan untuk menggoreng secara berulang-ulang juga dapat meningkatkan kadar kolesterol, maka ada baiknya Anda mengurangi konsumsi makanan yang digoreng.

Ambil makanan berserat Lebih banyak makan makanan berserat seperti gandum, kacang-kacangan, sayur-sayuran dan buah-buahan. Jenis makanan ini dapat menyerap kolesterol yang ada dalam darah dan mengeluarkannya daripada tubuh.

Ambil makanan antioksidan Antioksidan banyak terdapat dalam buah-buahan seperti jeruk, strawberi, papaya, lobak merah, atau labu. Pengambilan bawang putih secara teratur juga dapat menurunkan kadar kolesterol.

Hindari alkohol dan merokok Dengan merokok atau mengambil alkohol, kolesterol akan mudah terhasil dalam aliran darah.

Olahraga Berolahraga secara teratur sesuai dengan umur dan kemampuan. Jaga agar berat tubuh Anda tetap ideal.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan